یک مهندس ICT

مطالب درسی و مقالات مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات را می توانید اینجا بیابید .

یک مهندس ICT

مطالب درسی و مقالات مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات را می توانید اینجا بیابید .

همایش دستاورد های بومی سازی نوکیا در ایران

همایش دستاورد های بومی سازی نوکیا در ایران

دیروز، دوشنبه 28 شهریور – نوکیا مراسمی برای معرفی اهداف و دستاورد هایش در بومی سازی اکوسیستم موبایل در ایران برگزار کرد. در این همایش که با حضور وبلاگ نویسان و جمعی از نمایندگان نشریات چاپی همراه بود؛ در مورد موضوعاتی همچون: اکوسیستم موبایل در ایران - خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و نقش نوکیا در آن و دستاورد های بومی سازی نوکیا در ایران سخن به میان آمد.

فروهر فروتن، مدیر کل نوکیا در ایران توضیحاتی را درباره اکوسیستم موبایل در ایران مطرح کرد. نوکیا قصد دارد از همکاری تولید کنندگان محتوا، اپراتور ها، بازار، بانک ها و مراکز دانشگاهی و سایر کسب و کار ها بهره گرفته و به این شیوه برنامه نویسان را به کار در پلتفرم برنامه نویسی نوکیا (QT) ترغیب کند. پلتفرمی که مبتنی بر سیستم عامل های سیمبیان یا میگو می باشد. نکته دیگر آن که نوکیا بیش از آن که روی گام های هیجان انگیز و مقطعی مانور بدهد، روی حرکت مداوم و مرحله به مرحله تاکید می کرد. این شرکت برای این که بهتر متوجه سختی های برنامه نویسان و گام های مورد نیاز برای نهایی کردن یک برنامه بشود؛ خودش هم برنامه «دیگه چه خبر؟» را توسعه داده است. این برنامه اطلاعاتی به روز از زمینه های مختلف شامل: ورزشی، خبری، اقتصادی و ... در اختیار کاربر خواهد گذاشت و هر چند، اکنون در نسخه بتا قرار دارد؛ اما به زودی برای دانلود آماده خواهد شد.

 

دکتر باقری، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف؛ نکاتی را درباره کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و جشنواره نوآوری های تلفن همراه مطرح کرد. هدف از این جشنواره شناسایی استعداد های جوان، شناسایی نیاز های جامعه و ایجاد پیوند بین افراد نوآور و فنی و سازمان های فعال در صنعت موبایل اعلام شد. کنفرانس خدمات ارزش افزوده نیز بر خدمات مالی و بانکی روی تلفن همراه، سلامت موبایل، خدمات دولت الکترونیک همراه و تبلیغات روی تلفن های همراه تمرکز خواهد داشت. دانشگاه شریف امیدوار است با این دو قدم و قدم های بعدی بتواند از مرحله شکل گیری ایده گرفته تا دور هم جمع کردن توسعه دهندگان و شروع پروژه و آزمایش و تجاری کردن آن؛ نقش فعالی در شکل گیری پروژه ها داشته باشد.

1.jpg

سایت فارسی نوکیا به عنوان یکی از دستاورد های بومی سازی این شرکت معرفی شد. نوکیا آن را یکی از پر بازدید ترین سایت ها در خاورمیانه بر شمرد و همچنین اعلام کرد که بومی سازی بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت. این سایت برای پشتیبانی از نیاز های کاربران ایرانی هم برنامه ریزی کرده و سعی دارد با بومی سازی امکاناتی مانند مسیر یابی، موانع و نواقص موجود را تا حد امکان برطرف کند. از دیگر امکاناتی که به این سایت اضافه شده، چک کردن گارانتی گوشی می باشد.

 

بخش دانلود ها هم به تازگی در این سایت فعال شده تا کاربرانی که نمی توانند به فروشگاه آنلاین Ovi دسترسی پیدا کنند، بتوانند اپلیکیشن های مورد نیاز را در این صفحه دریافت نمایند. وقتی یکی از حاضرین درباره به روز رسانی این صفحه و اپلیکیشن هایی که در آینده به آن اضافه خواهند شد پرسید؛ نوکیا هیچ قول مشخصی درباره تعداد آن ها نداد. ضمنا اعلام شد که هدف نوکیا تشویق برنامه نویسانی است که ایده های نو را پرورش می دهند و برنامه های آگاهی دهنده و مفید تولید می کنند. وقتی از این شرکت درباره تشویق برنامه های خارجی که به زبان فارسی ترجمه شده اند سوال شد، باز هم معیار خاصی اعلام نشد. اما نوکیا باز هم روی تشویق ایده های نو تاکید می کرد.

2.jpg

از طرف دیگر، نوکیا از بابت منتشر شدن نسخه دوم خبر نامه اش ابراز خوشحالی کرده و اعلام کرد که سعی خواهد شد این نشریه تا حد امکان بی طرف باشد و بیشتر روی موبایل تمرکز داشته باشد تا فقط برروی نوکیا. مجله طراحی خوبی داشت و امیدواریم که واقعا این طور باشد. اما در این شماره ما چیزی به جز اخبار نوکیا درون آن مشاهده نکردیم. به هر حال امیدواریم که این کار هر چه زودتر انجام گیرد. بخش گفتگوی نوکیا هم پرده برداری شد و نوکیا باز هم اعلام کرد که بازخورد ها و نظرات کاربران به طور کاملا بی طرفانه درون سایت قرار خواهند گرفت.

 

در مورد تکرار این بومی سازی ها در سیستم عامل ویندوز فون 7 پرسیدم. جوابی که شنیدم این بود که نوکیا برای انجام بومی سازی روی ویندوزفون هم برنامه دارد. اما فعلا هیچ اطلاعاتی از زمان به کار گیری این گوشی ها یا پشتیبانی این سیستم عامل از زبان عربی یا فارسی در دسترس نیست. بنابر این نمی توان اطلاعات دقیقی درمورد آن منتشرکرد. اما نوکیا می خواهد در حال حاضر با استفاده از ظرفیت های موجود گام ها را به سمت بومی سازی سیمبیان و میگو بردارد. ضمن این که این شرکت با این حساب که هنوز 5 سال از پشتیبانی رسمی نوکیا از سیمبیان باقی مانده، به هیچ وجه آن را یک پلتفرم سوخته تلقی نمی کند.

 

این مراسم با ساعتی پرسش و پاسخ بین میهمانان و نوکیا به پایان رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد